You are currently here!
  • Home
  • Blog Apakah faedah menggunakan teknologi simulasi untuk reka bentuk acuan penyemperitan profil aluminium?

Apakah faedah menggunakan teknologi simulasi untuk reka bentuk acuan penyemperitan profil aluminium?

May 18, 2023 user Comments Off

Penyemperitan profil aluminium merujuk kepada menghantar kosong tuangan suhu tinggi aloi aluminium ke dalam acuan penyemperitan khas, dan penyemperitan aloi aluminium dari rongga acuan pada kelajuan tertentu di bawah tekanan kuat yang disediakan oleh penyemperit untuk mendapatkan profil yang dikehendaki. Profil tersemperit aloi aluminium dengan bentuk, saiz dan sifat mekanikal tertentu diperlukan.

Proses penyemperitan profil aluminium adalah sangat rumit. Kecuali penyemperitan profil aluminium keratan rentas bulat dan bulat, yang merupakan masalah axisymmetric dua dimensi, secara amnya, penyemperitan bentuk profil aluminium yang lain adalah aliran tiga dimensi. masalah ubah bentuk yang besar.

Oleh itu, reka bentuk dan kualiti pembuatan die penyemperitan dan hayat perkhidmatannya telah menjadi salah satu kunci kepada sama ada proses penyemperitan itu boleh dilaksanakan secara ekonomi. Reka bentuk dan pembuatan yang munasabah boleh memanjangkan hayat acuan, yang sangat penting untuk meningkatkan kecekapan pengeluaran, mengurangkan kos dan penggunaan tenaga.

Pada masa ini, reka bentuk penyemperitan profil di negara saya pada asasnya masih berdasarkan pengumpulan tradisional analogi kejuruteraan dan pengalaman reka bentuk. Malah, semakin rumit bahagian profil aluminium, semakin ketara ketidaksamaan ubah bentuk penyemperitannya, yang menyukarkan acuan yang baru direka untuk memastikan aliran keluar seragam bilet pada satu-satu masa, mengakibatkan profil dipintal. , dilambai, bengkok dan retak. Acuan dilupuskan kerana kecacatan, dan acuan mudah rosak. Ia mesti dimasukkan ke dalam penggunaan biasa selepas ujian acuan berulang dan pembaikan acuan, mengakibatkan pembaziran dana, tenaga kerja, masa, sumber, dsb. . Oleh itu, dengan pembangunan berterusan produk profil aluminium ke arah berskala besar, rata dan lebar, berdinding nipis, berketepatan tinggi, kompleks dan pelbagai guna, pelbagai fungsi, pelbagai variasi, dan jangka hayat, meningkatkan kaedah reka bentuk acuan tradisional telah menjadi semasa Keperluan mendesak untuk pembangunan industri profil aluminium.

Die penyemperitan profil aluminium Teknologi CAE ialah teknologi berangka yang menggunakan model produk penyemperitan yang ditubuhkan dalam CAD, menggabungkan proses penyemperitan dan parameter kawalan, melengkapkan analisis proses pembentukan dan mengoptimumkan reka bentuk acuan yang sepadan.

Kaedah khusus ialah: berdasarkan reka bentuk awal die penyemperitan, mengikut pelan ujian proses pra-dilukis, gunakan komputer untuk mensimulasikan keseluruhan proses pembentukan penyemperitan untuk mendapatkan pengagihan kuantiti fizikal seperti tekanan, terikan, suhu, kadar alir, dsb. Perubahan dalam parameter proses seperti tekanan, suhu, dan kelajuan pada setiap peringkat penyemperitan; tentukan pengaruh bahagian tali pinggang kerja die penyemperitan dan pengaruh struktur die seperti lubang lencongan, rongga kimpalan, dan alur lencongan pada aliran bahan aluminium yang terbentuk, yang mungkin berlaku semasa penggunaan acuan. Kecacatan seperti ubah bentuk, runtuh, serpihan, retak, haus, “melekat” dan keletihan serta lokasinya; serahkan analisis melaporkan dan mengesyorkan keadaan penyemperitan yang sesuai kepada pereka bentuk, dan pereka bentuk kemudian menyemak pelan reka bentuk acuan berdasarkan keputusan analisis CAE.

Selepas beberapa lelaran, sehingga skema reka bentuk acuan memenuhi keperluan reka bentuk produk dan keperluan kualiti produk. Ini sebenarnya memindahkan proses “cubaan pembaikan-acuan acuan” di tapak pengeluaran ke komputer untuk menggantikan sebahagian kerja percubaan yang memakan masa dan susah payah dalam reka bentuk acuan dan proses pembuatan, dengan itu mengurangkan penggunaan bahan dan tenaga pada peringkat ini. Kurangkan kos pengeluaran dan reka bentuk penyemperitan aluminium berkualiti tinggi dengan sewajarnya.